Post Terbaharu :

Tuesday, November 1, 2011

1 November : Sanah Helwah !

Bismillahirrahmanirrahim,

Syukur diri ini masih lagi dapat bernafas pada hari yang mengingatkan saya pada awal kelahiran. Entahlah bila pula hari terakhir saya berhenti menghirup udara ini. Diri ini kenalah mengingati hari kematian bukannya hari kelahiran semata-mata yang telah lama pergi. 

Kalau kini umur kita 20 tahun, perlukah kita mengingati hari yang telah 20 tahun berlalu? Mengapa tidak merenung hari esok yang berkumungkinan 'Hari Kematian' kita?

Benar, bak buku SEJARAH Tingkatan 1 bercerita betapa pentingnya tarikh lahir itu. Huhu



Tergamit kenangan ketika emak sedang melahirkan saya ketika 1 November 1992. Tanpa berbidankan doktor atau mak bidan, akhirnya kereta toyota yang ayah beli dari perak menjadi hospital tempat kelahiranku. Perit sungguh penderitaan emak ketika itu. Sayangnya diri ini pada emak...



Ketuk-Ketuk Hati:
Kali ini, saya ingin melontarkan sedikit pendapat tentang 'adat' yang acap kalinya dilakukan oleh kita dan kawan-kawan kita. Antaranya ialah adat 'WISH BIRTHDAY'.

Tidak perlu kita sanggup menunggu tibanya TEPAT 12 MALAM untuk menghantar SMS atau post di Facebook, dan 'kononnya' ingin menjadi ORANG PERTAMA @ FIRST PERSON yang beri ucapan kepada 'bufday boy/girl'. 

Konon-kononnya, dialah satu-satunya insan yang mengingati tarikh kelahiran itu. 

Mengapa tidak kita menjadi satu-satunya insan yang benar-benar telus mendoakan kesejahteraan 'bufday person' itu agar rahmat dan maghfirah Allah sentiasa mengiringnya?

Ini baru cerita tentang WISH BIRTHDAY, belum lagi masuk fasa PRANK BIRTHDAY, BIRTHDAY SONG,BIRTHDAY GIFT dan sebagainya. Sekadar pendapat peribadi, tidak semestinya ianya 100% betul.



Buat sahabiahku juga, Nor Nazihah bt Md Yusof (Bio Sc, CFS IIUM) dan Zurina bt Abdillah (ICT,IIUM), Sanah Helwah saya ucapkan meskipun kita berkongsi tarikh berada di dunia ini, semoga kita sentiasa dapat mempertingkatkan amal untuk bekalan di akhirat kelak. Amiin...

0 Perkongsian:

Post a Comment