Post Terbaharu :

Tuesday, June 24, 2014

Pengalaman Bekerja Sebagai Event Crew

Bismillahirrahmanirrahim,
Kali ini saya ingin kongsikan sedikit pengalaman saya yang lepas bekerja sebagai salah seorang krew dalam event besar. Masa tu saya baru semester ke 2 di tahun pertama. 

Selepas habis exam, saya ada program baktisiswa di Langkawi. Biasalah kalau dah penghujung exam, semestinya duit pun sudah pokai. Lagi-lagi nak pergi Langkawi,  semestinya macam-macam nak beli di sana. Jadi, sementara ada dalam 4 hari cuti sebelum bertolak, saya cuba cari kerja sambilan untuk tampung perbelanjaan saya di sana nanti. Tak naklah susahkan mak ayah. 

Saya membelek-belek laman Mudah.my, di situ ada nyatakan satu syarikat mencari crew event bagi Pameran Pengantin Malaysia 2013 di PICC, Putrajaya selama 3 hari. Waktu bekerja adalah dari 9pagi hingga 10malam. Satu jam dibayar RM5. Cantik, ok lah tu kan. Biasanya saya kerja satu jam cuma boleh dapat RM3. Lokasinya pun dekat dengan rumah ayah di Putrajaya. 

Saya pun apply kerja ni, sambil menyiapkan resume. Sebenarnya ini boleh dikatakan kali pertama saya terlibat dengan event luar. Biasanya dalam universiti sahaja. Saya datang ke HQ dia di Sri Gombak. Masa ni saya keseorangan. Tak taulah, kenapa zaman ini saya terlalu berani dan berkobar-kobar menyertai apa-apa program bersendirian tanpa mengharapkan orang sekeliling. Prinsip saya, 'Tiada peluang kedua selepas ini'.

========================================================================
Di hari event, seawal 8 pagi saya berada di PICC. Hari pertama ayah tolong hantarkan. Hari yang seterusnya saya berjalan kaki sebab ayah balik Johor. Masa ni pertama kali jejak ke PICC. Kelihatan di situ terlalu ramai orang. Rupa-rupanya ada konvo Maktab Perguruan sedang berlangsung. Saya masuk ke dewan pameran. 
Perjalanan jalan kaki dari rumah yang berwarna oren tu hingga ke bukit PICC.
Mengambil  masa dalam 30minit. Ya Allah, memenatkan. Bertambah slim lepas ni. Terharu.
Sarapan pagi. Sambil melihar suasana di Putrajaya dari puncak PICC.
Ooo, saya sangkakan pameran pengantin ini para pengantin akan memperagakan pakaian atau aksesori, rupa-rupanya banyak booth-booth vendor yang menydiakan servis berkaitan perkahwinan. Tak kurang juga ada banyak aktiviti-aktiviti lain seperti talk ilmiah. Wah, esklusif-nya melihat apa yang ada di situ. Set-set perkahwinan nampak berprestij dan mahal. Serba banyak bolehlah buat anggaran bajet perkahwinan nanti.
Di sini, saya berkenalan dengan pelajar-pelajar UITM Puncak Alam yang juga crew-crew event macam saya. Mereka sangat kelakar, mesra dan tak sombong. Mereka segan katanya disebabkan saya dari UIAM. Mereka tak fikir saya lagi segan dengan mereka sebabnya mereka lebih luas view nya dan nampak lebih proaktif. Kami bekerja dan makan bersama-sama.

Makan di cafe PICC. Kue teow goreng+brocolli.
RM8. Punyalah mahal. 
========================================================================
Skop kerja dalam event ini, kami ditugaskan dibahagian pendaftaran, pintu masuk dan pintu keluar. Saya ditugaskan di pintu masuk utama. Tugas saya tolong bantu usher para hadirin dan juga menjual goodies bag. Part menjual inilah paling tak tahan. Tapi, siapa yang dapat jual banyak akan dapat komisen lebih.  Kerja ni lebih kurang menjadi sebagai sales promoter lah jugak. Apa yang memenatkan, penat nak 'mengayat' orang ramai supaya beli bag tersebut. Ada yang mudah dilayan, ada juga yang mengutuk kami ambil kesempatan menjual beg lah bagai. Kerja ini agak mencabar. 
Inilah beg yang kena jual tu.
Susun beg dulu dan tunggu orang ramai datang.
Kalau keadaan sudah lapang, kami boleh berehat sebentar. Saya masuk ke dalam dewan melihat suasana. Boleh merasa makanan daripada syarikat catering. Memang agak happening. Seronok. Macam nak kahwin. 
Nasi pandan. First time dengar dan merasa.
Memang sedap. Baunya harum.
Dalam event ini  juga saya berpeluang melihat seleberti-seleberti depan mata seperti Heliza Helmi, Corrie Lee,Hilal Asyraf dan lain-lain. Kelihatan mereka nampak begitu bersederhana. Yang saya sebak melihat Hilal Asyraf, biasanya saya tengok orang yang popular akan diselubungi orang ramai, wartawan dan jurugambar. Tapi saya lihat dia berjalan keseeorangan sambil terincut-incut kaki sedikit. Sungguh hidupnya bersederhana. Alhamdulillah, apa-apapun  pengalaman ini amat bermakna selain dapat ilmu baru dan $$.


Self reflection. Boring pergi ke tandas. Tandas PICC xde paip. Menyusahkan.
Masa ni dah kurus sikit. Lily yang dulu bukanlah Lily yang sekarang.
Dulu rasanya lebih better. Ada keberanian. Ada prinsip yang kuat.
Tak taulah apa dah jadi sekarang. :'(
Hope boleh kembali jadi yang lebih baik.

Yeay, dapat sign dan kata-kata daripada Hilal Asyraf.

Kalau berminat nak join event-event seperti ini selepas ini, boleh layari www.urbanvibe.com.my
Biasanya mereka perlukan crew. Ambilah peluang ini.










2 Perkongsian:

gempaksher said...

Sales promoter.. Aaa.. Dulu jadi sales promoter kat kedai barang elektrik. Memang tak reti nak mengayat mengampu orang. Itu pengalaman la cara kita nak interaksi dgn org. Rase mmg takde bakat lah bab yang macam ni. Kalo cashier KFC tu ok lagi. Haha

Unknown said...

allergic dah nk jadi promoter2 ni

Post a Comment