Post Terbaharu :

Wednesday, April 9, 2014

Flash

Bismillahirrahmanirrahim,
Flash. Pernah dengar perkataan ini? Banyak mini-games menggunakan platform ini. Pernah tonton video animasi 'Dunia Akhir Zaman' karya Brofat? Bagi saya ianya satu dokumentari menaraik yang menggunakan Flash.

Sem ini, saya berpeluang untuk belajar cara membuat animasi menggunakan Adobe Flash. Namun....topik melibatkan 'Flash' memang agak menggerunkan saya. 

Setakat ini, memang agak mencabar cara nak membuatnya. Padahal, hasil animasinya terlalu simple dan ringan. Tutor praktikal saya tak pernah miss. Setiap minggu wajib datang sekali. Tapi saya datang lebih dari itu sebab susah nak tangkap. Memang agak payah.

Minggu ini merupakan minggu yang stress buatku walaupun midterm exam baru sahaja berlalu. Lusa dah kena submit. Untuk subjek multimedia ini, saya berpasangan dengan Sarah. Kami ditugaskan untuk membuat 'Splash Screen' dan 'Introduction' game yang bergenre 'Shooting'. Ini baru permulaan projek. Belum masuk game sebenar nanti.

Ini sample story board untuk proses membuat projek kami itu nanti.
Ya Allah kepala ini stress.

Bagi saya, proses yang sukar adalah 'the conception', pencetusan idea.
Kalau kita sudah idea yang baik, inshaAllah proses 'blue print' nya pun mudah dilaksanakan. Itulah....kita ini hanya mampu merancang, Allah lah yang menentukan. Sebaik-baik perancang hanya terletak padaNya.

Semoga Allah permudahkan segala urusan.... :'(


1 Perkongsian:

D i n said...

seriusly best flash ni :) tapi aku jrg guna pulak adehh kadang2 nk study blik jadi ingat2 lupa pulak haha

Post a Comment