Post Terbaharu :

Friday, August 1, 2014

Penyeksaan Berakhir

Bismillahirrahmanirrahim,
28 & 29 Mac 2014 adalah tarikh kakak yang sulung berkahwin. Pada masa itu saya ditugaskan untuk mengambil gambar pada keseluruhan hari. Kakak yang melantik saya. 
Kalau ambil jurugambar luar, memang agak mahal. Bajet diperlukan sekitar 2-3k juga. Tapi saya cuma minta dalam RM300. Itupun saya fikir sudah mewah. Lagipun, tak sampai hati  nak cekik darah kakak sendiri. Huhuhu.
================

Hari ini 1 Ogos 2014,  baharulah gambar-gambar tersebut disiapkan dan dimasukkan ke dalam album.  Fuhhh. Alhamdulillah....
Kira-kira hampir 4 bulan saya ambil masa untuk menyiapkan album tersebut.

4bulan??? Lama tu. 
Bukan ke sepatutnya lepas kahwin tu gambar-gambar tersebut kena siap?

Pertama-pertamanya, saya memohon maaf terutama kepada pihak pengantin dan juga ahli keluarga yang 'tertunggu-tunggu' album tersebut. Tak dinafikan memang agak sukar dan mencabar buat kerja sambil belajar. Tambah lagi masa tu saya dikekangi peperiksaan pertengehan semester. Susah nak bahagikan masa. Serabut kepala dibuatnya. 

================

Tiba-tiba saya ada perasan artikel dalam satu website ni (izwanyusof.com). Senior UIA. Memang dia pun kata proses untuk menyiapkan album perkahwinan ambil masa 2-3 bulan. Yup, betul. Memang take a lot of time. 

Proses editing agak sukar terutamanya nak pilih gambar yang betul-betul berkualiti, pose terbaik dan sebagainya. Ada gambar pengantin dah ok, tapi keadaan sekeliling pulak k.o. Ada part pengantin tertutup mata lah. Ada macam-macam lagi kerunsingan. Kemudian kita nak kena balance kan warna dan terang gelap gambar lagi. Dan kita juga kena pilih gambar yang betul-betul sesuai untuk tatapan ramai.

Setakat ini, saya menggunakan 4 jenis software untuk edit gambar, iaitu Picasa, Photoscape, Adobe Photoshop dan Adobe Lightroom. Mula-mula edit guna picasa. Bila tengok semula, gambar macam tak lawa. Last-last saya paksa diri guna lightroom, barulah dapat gambar yang terbaik. Patutlah take time.


Part paling saya sakit hati, bila kita nak cuci gambar, kedai printing gambar buat gambar tu terlampau pekat, crop sembarangan, gambar kekuningan. Sememangnya lain daripada apa yang kita telah buat semasa proses editing!
Sesi menyusun gambar ke dalam album.
Part last kita kena susun gambar-gambar tersebut dalam album mengikut susunan yang terbaik. Kemudian barulah ditunjukan kepada pengantin. 

================

Dasyat juga buat kerja fotografi perkahwinan ni. Patutlah kebanyakan jurugambar perkahwinan cas harga pakej sampai beribu-ribu ringgit. Saya fikir mereka suka ambil kesempatan dan cekik darah padahal just shoot, snap and print. Rupa-rupanya tidak semudah itu. Perlukan skill, masa dan tenaga. 

Paling penting, seseorang yang ingin memulakan kerja sampingan sebagai jurugambar perkawhinan perlu ada kemahiran dan digalakkan timba pengalaman dulu dengan jurugambar perkahwinan yang pro. Mungkin saya kurang pengalaman.

Mungkin ini kali terakhir saya ambil gambar orang kahwin. :'(
Akhirnya, 'penyeksaan' ini berakhir.
Tinggal kenangan.





















3 Perkongsian:

gempaksher said...

Haa... Nak tanya soalan lain. Apa perasaan Ly dpt abang ipar? peh soalan.

Unknown said...

acap aka gempaksher:

annoying nye soalan tu kan...
entahlah....keadaan semua dah berubah. batas & aurat semua kena jaga.huhu. leceh jgk.
kitorang adik beradik still nak hidup mcm time bujang2.

Unknown said...

paling lain...sebab kena terima kehadiran 'lelaki'.
selama ni lelaki yg wujud dlm family just ayah :-D

Post a Comment