Post Terbaharu :

Thursday, January 1, 2015

HCI Day

Bismillahirrahmanirrahim,
Sekarang memang  tengah minggu perang penilaian poster di beberapa Kuliyyah. Biasanya Kuliyyah Engineering dan Kuliyyah ICT yang ada sesi ini sebab mereka ada subjek Final Year Project (FYP).

Saya teringat lagi semasa di awal bulan Disember iaitu pada 8 Disember lalu, saya baharu sahaja melepasi sesi pembentangan dan penilaian Poster Projek HCI di KICT HCI Day. Dalam sesi ini, memang seakan-akan FYP dan ini merupakan kali pertama saya buat sesi pembentangan poster. Kebiasaannya, bila ada projek kita cuma perlu bentangkan di dalam kelas.

HCI atau nama sebenarnya Human Computer Interaction merupakan subjek yang saya ambil dalam sem ini. Pada awalnya saya memang agak kurang faham dengan subjek ini. Tapi lama-kelamaan faham la juga. HCI ini lebih kurang subjek multimedia tapi perlu dikaitkan dengan elemen psikologi dan sosiologi. Agak 'strict' berbanding multimedia. Dalam apa-apa reka bentuk perlu menepati citarasa dan tindak balas manusia. 

==========================================

Projek yang kami bentangkan adalah mengenai 'Baby Walker'. Tema projek kali ini memang fokus untuk golongan kanak-kanak. Kawan saya yang mencadangkan untuk buat walker ni. Saya sebenarnya tak berapa nak setuju sebabnya perlu memikirkan samada ia relevan atau tidak untuk dibentangkan dan ada atau tidak pembaharuan yang boleh dibuat pada walker ini. Sedangkan ada pilihan lain yang boleh kami buat iaitu buat game dan aplikasi yang mana lebih mudah untuk disediakan.

Saya setujukan sahaja cadangan ini memandangkan saya tak berapa arif tentang dunia kanak-kanak. Jadi, kami hantar 'kertas proposal' dahulu. 

Baby walker hari ini kurang sekuriti dan pembelajaran asas kehidupan. Jadi kami menambah aspek keselamatan dengan menyediakn remote control dan sensor untuk mengawal walker ini. Selain itu juga, kami membuat penambahbaikkan pada dashboard walker ini dengan menyediakn butang bunyi-bunyi binatang dan zikir. Secara rasional, kami tidak buat game atau aplikasi sebab tak kanlah budak-budak kecik kita nak dedahkan dengan teknologi terutama yang ada radiasi tinggi!

Kami menamakan projek kami sebagai 'D-Walker' (Dynamic Walker).

Selang beberapa hari, lecturer dah 'approve' kami punya proposal. Madam cuma komen 'Ok, proceed'. Sedangkan tengok komen orang lain, 'Well done', 'Excellent! Proceed'. Luluh semangat saya ketika itu. Saya agak risau sebab tak tahu nak buat prototaip yang menjurus pada fizikal. Kiranya, dalam banyak-banyak grup, cuma grup kami yang buat benda fizikal. Grup lain kebanyakan buat game.

==========================================

Ada beberapa fasa dalam penghasilan projek HCI ini, mula-mula kena buat proposal, kemudian PACT analysis, Pictive-LowFi Prototype dan akhir sekali Prototype & Project Poster yang dibentangkan semasa HCI Day.
Pictive Day.
Pictive ni kiranya buat low prototype menggunakan barang-barang
seperti kertas kotak,pen dan sebagainya
Lakaran yang saya buat untuk dihasilkan.
Barang-barang untuk menghasilkan prototaip penuh.
Suasana menyiapkan projek, kami buat di bilik UG KICT.
Hasil menyiapkan prototaip. Buat dari pukul 11pagi hingga 5 petang.
Proses menyiapkan poster menggunakan template yang sudah ditetapkan. Saiz A3.
Penghasilan 'Walk Thru System' menggunakan Flash. Sistem ini sebagai penujuk interaksi bagaimana projek kami itu berfungsi. Kalau jadi student engine, mesti kena buat litar terus dan sistem penuh.
HCI Day. Agak rumit juga semasa sesi penilaian. Macam-macam soalan diajukan oleh penilai.
Ada juga soalan maut. Nasiblah masa tu saya ingat semua ayat madam dalam kelas. 
Waktu petang itu, ada pengumuman pemenang projek. .

Syukur Alhamdulillah..Projek kami, 'D-Walker' ini mendapat tempat PERTAMA dalam kelas section 1 dan juga dinobatkan sebagai pemenang KESELURUHAN dalam Pertandingan Projek HCI Day, KICT. 

Tak tahu pun projek ini dipertandingkan. Apa yg diketahui cuma ianya sebagai carry mark utk final exam. 

Walaupun rasa getir, saat2 melihat projek grup lain membuat pelbagai aplikasi yang menarik dan hebat, sedangkan grup kami cuma buat replika. HCI bukan semudah disangka. Suatu reka bentuk perlu integrasikan 'physical design', 'cognitive design' & 'spiritual design', dan pelbagai aspek lain.

Terima kasih buat rakan2 grup, Fadh,Cla dan Sarah atas sumbangan dan jasa diberikan. Masing2 walaupun sibuk, ada yang jadi SRC(MPP UIA), ada yang jadi Programme Manager, ada yang banyak kelas dan ada yg sibuk nk habiskan game, masing2 sudah beri komitmen yg terbaik buat projek ini.

Haaza fadhli min rabbi
 


'D-Walker'















Saturday, December 20, 2014

Usrah Farewell

Bismillahirrahmanirrahim,
Biasanya kalau di penghujung sem, mesti akan ada yang nak buat gathering, reunion, jamuan, dinner dan makan-makan. Saya memang agak jarang nak join mana-mana jamuan sebabnya tak nak terlalu berseronok. Tambah lagi tengah diet dan nak berjimat cermat.

Cuma, malam semalam, rakan-rakan usrah ada nak buat 'potluck' sempena minggu terakhir halaqah untuk sem ini. Masing-masing bawa makanan sendiri untuk makan bersama. Paling sedap si Bahiyah bawa bihun goreng sedap dan si Syahirah bawah lasgna paling enak di dunia.

Dalam usrah ini, memang kita berseronok dan bahagia dapat makan sedap-sedap, dan dapat bergambar sakan, tapi kewajipan saling mengingatkan tentang akhirat dan masalah umat tidak dilupakan. Sebab itu saya lebih suka jamuan 'underground' seperti ini. Biarlah bersederhana tapi penuh dengan pengisian diri. Alhamdulillah.

Teringat satu pesan daripada seorang Madam daripada IKRAM semasa Tanzim IKRAM PJ di CFS suatu ketika dahulu,

"Sesibuk mana pun kita, janganlah tinggalkan usrah"

Ya betul. Bila kita dah berjauhan dengan keluarga ni, siapalah yang nak saling mengingatkan kita? Sebab itu kena join usrah. Lagi-lagi UIA ini penuh dengan lubuk usrah. Agak sayang kalau kita sia-siakan. Paling penting, segala pengisian itu dapat diamalkan dan istiqamah.

Terima kasih Acu, Shifa, Lily, Syahirah, Aleeya, Atikah, Farhanah dan Bahiyah. Ukhuwah Fillah! :')

Saturday, December 6, 2014

Kapal Terbang Kertas

Bismillahirrahmanirrahim,
Zaman kecik-kecik dahulu, pastinya kita selalu buat origami kapal terbang atau roket seperti ini kan? Ada yang buat sampan, bunga, kotak dan macam-macam lagi. Sungguh ianya mempunyai nilai nostalgia tersendiri. 

Hari ini,permainan origami ini tak sepopular seperti dahulu. Generasi hari ini mungkin asing dengan origami seperti ini.

Katakanlah kita diminta membuat dan menerbangkan kapal terbang/roket menggunakan kertas. Semasa kita buat, pasti terdetik kita mahu ianya dapat dibaling dan terbang lebih jauh. 

Semalam, saya ada cuba buat dan balingkan ia. Namun kapal terbang tu tak terbang sejauh mana yang diharapkan. Baru baling sikit, dah jatuh.

==============================

Sama juga dalam kehidupan ini. Kadang-kadang, apa yang kita harapkan, mungkin tak kesampaian. Seperti kapal terbang kertas itu, apakah kita sudah pastikan ianya ada ciri-ciri untuk pergi lebih jauh?

Kita perlu pastikan ia mempunyai ciri-ciri yang diharapkan. Ya, kita sendiri perlukan usaha yang kuat untuk pergi lebih jauh. Tak semua apa yang kita nak di dunia ini, kita akan dapat.



Friday, November 28, 2014

Pra FYP1 (Final Year Project 1)

Bismillahirrahmanirrahim,
Minggu ini merupakan minggu prereg subjek untuk semester hadapan. Sudah tiba masanya saya mengambil subjek Final Year Project (FYP). Rasa gentar dan takut  itu ada. Tinggal ini sahaja project yang kena buat dan ini juga sebagai produk yang kita hasilkan setelah berhempas pulas belajar degree di sini. 

Kadang-kadang tu cemburu juga tengok pelajar kos lain, takde FYP. Kalau ada pun setakat thesis dokumen. Praktikal pun cuma 2-3 bulan. Tapi kami ni kena sampai 6 bulan. Itulah cabaran ambil bidang sains teknologi ni. Ada kualitinya di situ.

Kalau jadi pelajar IT, akan ada dua FYP iaitu FYP1 dan FYP2. Kalau jadi pelajar CS pula, cuma perlu ambil satu FYP. FYP kami tu bukanlah bermakna kami perlu menghasilkan dua projek, ianya cuma dibahagikan kepada dua bahagian, teori/proposal dan prototaip.

Saya teringat lagi pesanan senior saya, Bro Pdaus semasa zaman tahun pertama. Dia kata 'Start by now, think about your FYP'. Masa itu, saya blurr. Perkataan FYP pun saya tak tahu apekah bendanya itu. Lagipun masa tu saya masih di tahun pertama. So 'chill and relax' sahaja yang saya tahu. Kononnya banyak masa lagi untuk fikirkannya.

Bila sudah masuk tahun ketiga sekarang ini, Nah! Rasakan. Terkinja-kinja mahu mencari idea benda yang nak dibuat!

Berdasarkan survey yang saya buat pun, masih ramai juga yang tak tahu lagi nak buat apa. Kami boleh buat sesuatu berdasarkan apa yang telah kami belajar di kuliyyah ni seperti software, aplikasi, sistem dan sebagainya.

=================================================
Selain perlu memikirkan projek yang nak dibuat, pencarian project partner pun perlu dititik beratkan. Ini juga banyak bagi kesan pada diri kita dan juga projek itu sendiri. 

Berhempas pulas juga saya mencari rakan projek yang sesuai dengan saya. Masing-masing mahu dengan kawan sendiri. Kalau ikutkan, saya lebih selesa buat seorang diri. Pengalaman buat projek berkumpulan sebelum ini, rasanya macam asyik buat kerja sorang-sorang. Nak buat kerja partner ni kadang-kadang bagus. Kadang-kadang pun tidak. Risau juga kalau tak sependapat. 

Ada seorang brother ni ajak saya jadi partner dia. Dia nak buat website katanya. Tapi saya yang nak ambil concentration in multimedia dan security ni, dia suruh saya ambil subjek advanced database. Tak kan lah sebab dia saya kena berkorban buat benda yang saya tak nak.

Saya terpaksa menolaknya. Saya ada tanya beberapa senior,ada yang buat seorang diri. Itu yang membuatkan saya mahu buat seorang diri. Sudah-sudahlah hidup kita asyik bergantung pada orang lain. 

Sebenarnya saya nak buat projek ada kaitan dengan multimedia. Dah itu yang saya yakin mampu buat. Jangan sebab kita berseorangan, kita tidak boleh nak buat dan berpijak pada kaki sendiri.

Malam itu juga, ada seorang brother ni wassap, ajak jadi partner FYP dia. Kebetulan pula kami ada minat yang sama. Tiba-tiba itu jugalah saya dapat idea apa nak buat untuk projek kami nanti. Apa yang saya fikir, mungkin kami boleh saling melengkapi, ada benda yang saya tak tahu, mungkin dia tahu. Bro Pdaus pun pesan, partner pun jangan ramai-ramai. Mesti ada yang kurang kerja nanti.

Semoga perjalanan sepanjang FYP ini nanti dipermudahkan. 








Monday, November 24, 2014

Pengalaman Bermain Paintball

Bismillahirrahmanirrahim,
Alhamdulillah tiba juga di UIA setelah 4 hari berada di Arau dan Kangar Perlis,
mewakili atlet PKPIM bersama sahabat dalam sukan Paintball bersempena Pesta Sukan dan Kebudayaan 2014 Majlis Belia Negara Peringkat Kebangsaan.
Tidak pernah-pernah mencuba sukan ini, tiba-tiba sahaja jadi bidan terjun. Agak sedikit janggal ketika ia berlangsung. Manakan tidak, kebanyakan atlet yang hadir ketika itu didominasi oleh kaum lelaki. Hanya dalam 3, 4 orang perempuan sahaja yang ada. Mereka yang menyertainya kebanyakan sudah peringkat professional.

Sebanyak 6 pusingan game, 5 daripadanya kami kalah. Namun, pada game terakhir kami menang jua.

Saat yang paling ditakuti adalah saat ditembak oleh pihak lawan. Jujur saya katakan, bagi sesiapa yang tak pernah mencuba sukan Paintball ini lagi, dengan memegang senapang Marker yang berat bersama topeng Mask, akan merasa seolah-olah berada di medan perang. Kawan-kawan saya ada yang sampai tercedera. Saya ditembak di bahagian kepala. Rasa seperti peluru menusuk kepala ketika itu. Sudahlah pula tu, kami tak membawa sebarang peralatan perlindungan diri. Menakutkan.

Terfikir, bagaimana agaknya mereka yang berada di medan perang sebenar? Mudahkah mahu mati syahid itu?

Benarlah, jihad/mujahadah itu pahit, bukan semudah disangka.

Kita bukan tentera persis Sang Al Qasam, kita ini manusia biasa.
Dan jihad yang paling kecil itu adalah jihad melawan nafsu sendiri.


Sunday, November 16, 2014

Rehlah Di Sungai Kanching

Bismillahirrahmanirrahim,
Alhamdulillah, semalam berkesempatan ber-rehlah bersama rakan-rakan satu persilatan, Silat Cekak Ustaz Hanafi UIAM Gombak di Sungai Kanching, Kepong. Kalau diikutkan program ni dah ditangguhkan banyak kali. Tapi kali ni mereka nekad juga untuk buat.









So far puas. :-)